Als bedrijf ben je constant bezig om de doelgroep beter te begrijpen en hun te voorzien in hun wensen en behoeften. Uiteindelijk bied jij een oplossing voor een probleem die jouw doelgroep ervaart. Om zo goed mogelijk hierop in te spelen is het belangrijk om de mensen op wie jij richt zo goed mogelijk te begrijpen. Op deze manier is het makkelijker om een product of dienst op maat aan te bieden. In deze blog geven we jou een aantal tips die je kunt toepassen om meer inzicht te krijgen in de doelgroep. Dus lees snel verder voor waardevolle informatie.
Onderzoek enquêtes
Of je nou een startende of ervaren ondernemer bent, de doelgroep leren begrijpen is altijd een kunst. De markt veranderd, inkomens veranderen, parallel hieraan veranderen de koopmotieven en denkwijzen ook van de doelgroep. Het is belangrijk om hier goed van op de hoogte van te zijn. Een manier hoe je hierachter komt is door onderzoek enquêtes te laten invullen door (oude) klanten, potentiële klanten en willekeurige mensen op straat of op online platforms. Hier kun je vragen in terug laten komen als: hoeveel iemand bereid is te besteden aan een specifiek product of dienst, bereid is een afstand te reizen en veel meer. Pas hierbij altijd de 5-W-methode toe. Zo creëer je diepgang in de vragenlijst.
Google Analytics
Komen veel klanten bij jou via de website? Dan kun je veel waardevolle informatie halen uit de gegevens van Google Analytics. Je kunt hier eenvoudig in aflezen waar de gebruikers vandaan komen, hoe oud ze zijn, welke pagina’s het meeste wordt bekeken en veel meer. Is er nog geen Google Analytics ingesteld op je website? Dan adviseren wij je om dat zo snel mogelijk te doen. Vanwege veel privacy updates worden veel inzichten rondom online bezoekers beperkt. Dus maak er nu nog gebruik van nu het nog kan.
Onderzoeksbureau inzetten
Tot slot is het ook mogelijk om een onderzoeksbureau in te schakelen die je helpt meer inzicht te krijgen in de doelgroep. Zij helpen je data vertalen naar bruikbare informatie die je verzamelt via allerlei systemen als Myneva. Ook zetten bureaus als dit marktonderzoeken op waardoor je beter inzage krijgt op de doelgroep die je kan helpen om de klant beter te voorzien in hun behoeftes. Klik op de volgende term als je op zoek bent naar een bureau die je hiermee kan helpen: onderzoeksbureau Groningen.