Als docent of als student, heb je veel te maken met zoekmachines zoals Google. Maar hoe bepaald Google nou precies wat de beste website is voor jouw zoekopdracht, en hoe kan je deze zoekresultaten beïnvloeden als bedrijf zijnde? Dit heeft alles te maken met zoekmachine marketing. Er zijn natuurlijk allerlei verschillende zoekmachine marketing doeleinden, zoals het krijgen van meer klanten, het behouden van de bezoekers of gewoon simpelweg hoger in de resultaten komen te staat. Onafhankelijk van hoe je wilt dat de marketeers de zoekmachine marketing inzetten, resultaten krijg je alleen als je dit op de juiste manier uit zult voeren. Voor maar een aantal beginnende ondernemers zal de term zoekmachine marketing betekenis hebben, maar voor anderen niet. Gelukkig zijn er online marketing bedrijven die hierbij kunnen helpen.
Wat is zoekmachine marketing?
Oke, dus wat is dat zoekmachine marketing nou eigenlijk en waarom heb je er misschien nog nooit van gehoord? Misschien heb je dat stiekem wel al, in de volksmond wordt er vaak de term SEO gebruikt voor zoekmachine marketing. SEO of zoekmachine optimalisatie/marketing is super belangrijk anno 2022, omdat de online zichtbaarheid van alles en iedereen tegenwoordig een grote rol speelt in onze samenleving.
Om te kunnen beginnen met het opzetten van een zoekmachine marketing plan, is het van belang om te weten wie jouw doelgroep is. Zonder doelgroep, kan je niet een specifieke strategie opzetten. Het kennen van je doelgroep zorgt er voor dat je weet hoe jij je producten of je teksten moet schrijven of aanbieden. Vroeger, jaren terug, ging het hele online proces een stuk langzamer en namen mensen de tijd om bedrijven goed te leren kennen. Tegenwoordig gaat dat een heel stuk sneller, en kan een mogelijke consument binnen een paar minuten weten wat voor bedrijf het is, wat anderen ervan vinden en of dit het bedrijf voor hun is. Ook is het een stuk gemakkelijker om naar de concurrentie te gaan als iets te langzaam of net niet naar wens gaat. Opvallen en de aandacht vasthouden, is dus van belang!
Inhoudelijk, hoe pak je dit aan?
Oké, we willen deze aandacht vasthouden, maar voordat we daar zijn is het van belang dat de website zelf goed gemaakt is. Als de website qua code slecht in elkaar zit of erg langzaam is met de laadtijd, dan klikken mensen minder snel hierop door. Ook is de kans dat je website hoog in de zoekresultaten verschijnt, een stuk kleiner dan bij een website die goed in elkaar zit. Daarnaast is het gebruik van linkbuilding ook van groot belang. Simpel gezegd zijn dit linkjes op andere websites, die naar die van jou toe wijzen. Deze kwaliteit en aantallen, hebben een directe invloed op de positie van jouw website op de zoekmachine.
Als je website goed in elkaar zit, is het dan nog van belang om de aandacht te vangen van de potentiële bezoekers of klanten. Dit kan door middel van een online marketingcampagne, maar dan wel met content afgestemd op de doelgroep. Zie je hoe het cirkeltje weer bij het begin uitkomt?